خوانش تصویر از دیدگاه اروین پانوفسکی
نویسنده
چکیده مقاله:
شمایلنگاری و شمایلشناسی از جمله رویکردهای مطالعات تصویر به شمار میروند که هر چند سابقه آن به دوران رنسانس بازمیگردد، اما به عنوان یک گرایش مدون مطالعاتی در زمینه تصویر میتوان آغاز آن را ابتدای قرن بیستم و مکتب واربورگ دانست. اروین پانوفسکی چهره برجسته مکتب واربورگ در این زمینه است و شیوه مطالعاتی وی با عنوان شمایلنگاری و شمایلشناسی گره خورده است. در ابتدای مقاله به بحث در باب شمایل و تاریخچه مطالعات شمایلنگارانه پرداخته میشود و تفاوت میان مطالعات شمایلنگارانه با مطالعات شمایلشناسانه مورد بحث قرار میگیرد؛ سپس به آرای اروین پانوفسکی در زمینه خوانش تصویر و مراتب سهگانه مورد نظر وی اشاره میشود. پانوفسکی این مراتب سهگانه را به ترتیب، «توصیف پیشاشمایلنگارانه» ،«تحلیلِ شمایلنگارانه» و «تفسیرِ شمایلشناسانه » میداند. در ادامه مقاله هر یک از آنها به نحوی جداگانه توضیح داده میشود و در انتها به برخی انتقادات به دیدگاه پانوفسکی اشاره خواهد شد.
منابع مشابه
رمزپردازی نگاره معراج پیامبر(ص) در فالنامه تهماسبی به روش آیکونولوژی اروین پانوفسکی
نگاره معراج در «فالنامه تهماسبی» در عهد صفوی و با بیانی نمادین، به روایت تصویریِ شیعی از این واقعه میپردازد. این نگاره، با ارائه تصویری متفاوت از معراج، برای اولین بار از آیکون ترکیبی «شیر و خورشید» برای نمایش پیامبر(ص) و امام علی(ع) بهره برده است. «آیکونولوژی» با اتخاذ رویکردی نظاممند، منطقی و چندوجهی، معانی نهفته در آثار هنری را تفسیر میکند. این پژوهش با همین رویکرد به تحلیل سهمرحلهای ج...
متن کاملرمزپردازی نگاره معراج پیامبر(ص) در فالنامه تهماسبی به روش آیکونولوژی اروین پانوفسکی
نگاره معراج در «فالنامه تهماسبی» در عهد صفوی و با بیانی نمادین، به روایت تصویریِ شیعی از این واقعه میپردازد. این نگاره، با ارائه تصویری متفاوت از معراج، برای اولین بار از آیکون ترکیبی «شیر و خورشید» برای نمایش پیامبر(ص) و امام علی(ع) بهره برده است. «آیکونولوژی» با اتخاذ رویکردی نظاممند، منطقی و چندوجهی، معانی نهفته در آثار هنری را تفسیر میکند. این پژوهش با همین رویکرد به تحلیل سهمرحلهای ج...
متن کاملخوانش معماری از دیدگاه اندیشههای سیاسی
تحولاتی که معماری غرب در زمینه انواع بنا، نماهای بیرونی و درونی، تزئینات و پرداخت، فضاهای عمومی و خصوصی، مصالح، و... از دوران باستان تا پایان قرن بیستم به خود دیده است، بیانگر نقش بیبدیل سیاست و اندیشههای سیاسی در این تغییرات و پویاییها است. بر این مبنا میتوان تأثیرهای سیاست را در سطوح گوناگون، ازجمله در استفاده ابزاری صاحبان قدرت سیاسی، اقتصادی، و مذهبی از معماری بهمنظور بیان و نمایش قدرت...
متن کاملبررسی نقاشی های مکرمه قنبری بر اساس روش آیکونولوژی اروین پانوفسکی
مکرمه قنبری (????- ????) نقاش خود آموخته مازندرانی بوده است، که نقاشی را در آستانه هفتاد سالگی هنگامی که بر اثر فروش گاوش به بستر بیماری افتاد، آغاز کرد. ماحصل زندگی او که سراسر آکنده از درد و رنج می باشد تعدادی نقاشی است که اغلب با برداشت از ریشه های اصیل هنر بومی، به تصویر کشیده شده بود. مکرمه به دور از هرگونه امکانات، آموزش و آشنایی با اصول طراحی و نقاشی، کار خود را آغاز کرده بود. آثار خام د...
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 2 شماره 6
صفحات 7- 20
تاریخ انتشار 2013-06
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023